Monday, March 26, 2012

Market Failure and Public Goods

What is Market Failure?

The quantity of a product demanded by consumers does not equate to the quantity supplied by suppliers. This is a direct result of a lack of certain economically ideal factors, which prevents equilibrium.

Market failures have negative effects on the economy because an optimal allocation of resources is not attained. In other words, the social costs of producing the good or service (all of the opportunity costs of the input resources used in its creation) are not minimized, and this results in a waste of some resources.

Example, the common argument against minimum wage laws. Minimum wage laws set wages above the going market-clearing wage in an attempt to raise market wages. Critics argue that this higher wage cost will cause employers to hire fewer minimum-wage employees than before the law was implemented. As a result, more minimum wage workers are left unemployed, creating a social cost and resulting in market failure.

Basically market failure occurs when markets do not bring about economic efficiency.

Government intervention occurs when markets are not working optimally i.e. there is a Pareto sub-optimal allocation of resources in a market/industry. In simple terms, the market may not always allocate scarce resources efficiently in a way that achieves the highest total social welfare.

EXAMPLES OF POTENTIAL MARKET FAILURE (PROBLEMS)

There are plenty of reasons why the normal operation of market forces may not lead to economic efficiency.

Public Goods

Public Goods not provided by the free market because of their two main characteristics

Non-excludability where it is not possible to provide a good or service to one person without it thereby being available for others to enjoy

Non-rivalry where the consumption of a good or service by one person will not prevent others from enjoying it
Examples: Street lighting / Lighthouse Protection, Police services, Air defence systems, Roads / motorways, Terrestrial television, Flood defence systems, Public parks & beaches

Because of their nature the private sector is unlikely to be willing and able to provide public goods. The government therefore provides them for collective consumption and finances them through general taxation.

Merit Goods

Merit Goods are those goods and services that the government feels that people left to themselves will under-consume and which therefore ought to be subsidised or provided free at the point of use.

Both the public and private sector of the economy can provide merit goods & services. Consumption of merit goods is thought to generate positive externality effects where the social benefit from consumption exceeds the private benefit.

Examples: Health services, Education, Work Training, Public Libraries, Citizen's Advice, Inoculations

Monopoly

Few modern markets meet the stringent conditions required for a perfectly competitive market. The existence of monopoly power is often thought to create the potential for market failure and a need for intervention to correct for some of the welfare consequences of monopoly power.

The classical economic case against monopoly is that

Price is higher and output is lower under monopoly than in a competitive market
This causes a net economic welfare loss of both consumer and producer surplus
Price > marginal cost - leading to allocative inefficiency and a pareto sub-optimal equilibrium.
Rent seeking behaviour by the monopolist might add to the standard costs of monopoly. This includes high (possibly excessive) amounts of spending on persuasive advertising and marketing.
Libenstein's X-inefficiency may also result if the monopolist allows cost efficiency to drop. An upward drift in costs because of a lack of effective competition in the market-place can lead to consumers facing higher prices and a reduction in their real standard of living
Externalities

Any exam question on market failure must make some reference to externalities. What are the potential market failures arising from externalities?

The social optimum output or level of consumption diverges from the private optimum.

Main problem is the absence of clearly defined property rights for those agents operating in the market. When property rights are not clearly defined, market failure is likely because producers & consumers may not be held to account

Don't forget that positive externalities can also justify intervention if goods are under-consumed (social benefit > private benefit)

Inequality

Market failure can also be caused by the existence of inequality throughout the economy. Wide differences in income and wealth between different groups within our economy leads to a wide gap in living standards between affluent households and those experiencing poverty. Society may come to the view that too much inequality is unacceptable or undesirable.

Note here that value judgements come into play whenever we discuss the distribution of income and wealth in society. The government may decide to intervene to reduce inequality through changes to the tax and benefits system and also specific policies such as the national minimum wage

GOVERNMENT INTERVENTION AND MARKET FAILURE

Government intervention may seek to correct for the distortions created by market failure and to improve the efficiency in the way that markets operate:-

1.Pollution taxes to correct for externalities
2.Taxation of monopoly profits (the Windfall Tax)
3.Regulation of oligopolies/cartel behaviour
4.Direct provision of public goods (defence)
5.Policies to introduce competition into markets (de-regulation)
6.Price controls for the recently privatised utilities

Wednesday, March 14, 2012

6 SEBAB BERUNTUNGNYA PEREMPUAN MEMPUNYAI RAHIM

‎6 SEBAB BERUNTUNGNYA PEREMPUAN MEMPUNYAI RAHIM

1.) Dia bekerja dengan Allah jadi 'kilang' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh. 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah. Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang. Sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya. Lahir saja bayi, seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid. Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur.

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

5.) Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan Pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat, dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

6.) Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung di tambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Di nasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita dan isteri agar tidak derhaka denganNYA


Friday, January 27, 2012

teka-teki lawakk...

teka-teki teka-teko, ular mati dalam teko,
suka-suki suka-suko, senang hati jangan tego...

teka-teki: selak kain nampak bulu, selak bulu nampak biji apakah benda itu??
jawapan: otak kuning la tuhh...bukanlah..jagung laa...kunking jugaq..

teka-teki: huruf jawi ape yang ade angin??
jawapan: huruf TA dan YA laa...kan jadi TAYAR tuhh..da kua angin bila ditekan,,

teka-teki: orang masak gune apew??
jawapan: apron??salah laa, gune sudip laa...ade kew masak gune apron tuhh??

teka teki: Gajah naik bas, orang naik apew??
jawapan: naik gajah...ahakzz,sungguhla bijakk...orang naik heran lahh,ade kew gajah
naik bas??

teka-teki: Scorpion KALER ape??
jawapan: kaler jengking lahh oi2..haha

teka-teki: dalam banyak-banyak pokok,pokok ape yang baik hati??
jawapan: pokok pisangla sebabnye dye sanggup keluarkan jantung dye..ahakzz

teka-teki: kera apew yang pandai menaip?
jawapan: kerani laa, dala pandai menaip meletopp pulaqq tuhh..

teka-teki: bege ape yang boleyh gegarkan kita??
jawapan: begegar...haha

teka-teki: kereta dengan motor, mane lebih tua?
jawapan: moto la sebab moto pakai tongkat...

teka-teki: antara "BULAN DENGAN MATAHARI" kat tengah2 ade ap??
jawapan: DENGAN lahh...depan kan bulan, belakang matahari, tengah2 kan dengan tuhh..

teka-teki: dalam banyak-banyak air, air ape yang berani?
jawapan: air terjun laa..jjangan tanye kenapa??korunk pk sendiri..

teka-teki: mase dia hidup kita menyanyi, mase dia mati kita tepuk tangan..
jawapan: lilin mase sambot hari jady laa..


teka-teki: seorang imam sedang solat tibe2 ada seekor anjing lalu depan imam tersebut
kemudian dia menjilat kakinya, BATAL ATAU TIDAK AIR SEMAYANG IMAM TU???
jawapan: mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri!

teka-teki: soalan matematik pulaq, 5orang cina tolak 3orang india jadi apa?
jawapan: orang india tu jatuhla...wakkkakkkaaa

teka-teki: 3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah itu?
jawapan: koboi naik kuda bawak ayam.

teka-teki: 5 orang awek cun berpayung dengan satu payung tapi tak basah
langsung,,kenape??
jawapan: sebab tak hujanlaa! Dahlaa malaslaa nak tanya lagi soalan bebudak pun takleh
nak jawab!!

teka-teki: bila kita berdiri dia baring, bila kita baring dia berdiri..
jawapan: tapak kaki laa...very da simple

teka-teki: kalo jumpe mayat manusie ngan bangkai binatang, yang mane dulu korunk
tutup??
jawapan: haa,,due2 pown salah...sah2 la korunk tutop hidung dulu kan??

teka-teki: kangkang peluk,kangkang peluk,bila dah dekat klimax pegang buah
jawapan: panjat pokok kelapa amek BUAH KELAPA...belom pape da pk bkn2,susahla cmnie..

teka-teki: ape benda yang bila dah naik dia tak turun dah??
jawapan: umur laa..takkanlah umur makin mude...perasan la tuhh

teka-teki: kenapa anjing kencing angkat sebelah kaki
jawapan : sebab kalau angkat dua kaki jatuh lah..wakkakkkaaa

teka-teki: dalam banyak-banyak kambing, kambing apew yang orang carik??
jawapan: kambing hilanglaa...adik cik pown boleyh jawab..

teka-teki: dalam banyak-banyak mi, mi ape di makan ngan ais?
jawapan : milo ais..yummy

Wednesday, January 25, 2012

PETUA...PETUA...PETUA...check it out

salam,ok...petua nie aq amek dari fb sorg hamba allah yang sangat rajin menulis so,kepada sesiapa yang sedang dalam masalah o dilema..boleyhla mencuba...selamat mencuba..

Menghapuskan Jerawat
Untuk membersihkan muka dan menghapuskan jerawat, sila amalkan salah satu petua ini:-

1 Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.
2 Setelah muka dibersihkan, tutup muka dengan kain tuala yang lembab. Dekatkan muka ke wap nasi atau air panas selama lima minit. Ulangi beberapa minit. Kemudian pakai penyegar muka.
3 Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Kemudian cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari hingga jerawat berkurangan.
4 Jika jerawat masih sukar hilang, rebus beberapa helai daun teh warna hijau. Ketika suam, lekatkan pada jerawat dan biarkan sehingga ianya kering.
5 Tumbuk segenggam bunga melur bersama sedikit air hingga lumat. Sapukan ke muka dan biarkan kering. Kemudian cuci dengan air kelapa muda.
6 Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering, cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.
7 Rendam segenggam beras hingga kembang. Toskan airnya. Tumbuk beras ini bersama segenggam biji betik muda hingga lumat. Campurkan dengan sedikit air. Gentelkan kecil-kecil dan jemur hingga kering. Apabila hendak memakainya, bancuh dengan air dan tempelkan di muka.
8 Hancurkan beberapa helai daun pucuk jambu batu. Campurkan dengan besak sejuk. Tempelkan di muka sebelum tidur. Amalkan setiap hari.

Menghilangkan Bintik Hitam

1 Rendamkan sehelai tisu ke dalam dua biji putih telur. Tampalkan tisu tersebut pada tempat yang ditumbuhi bintik-bintik hitam. Setelah kering, tanggalkan. Basuh muka dengan air bersih dan pencuci muka. Lakukan dua kali seminggu.
2 Lumatkan sehelai daun nangka yang agak tua dengan sedikit air. Sapukan pada muka yang telah dibersihkan. Setelah kering, bersihkan muka dengan menggunakan air suam.
3 Campurkan beras pulut dengan kulit kayu manis. Kemudian goreng tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar dan gosokkan pada muka dua kali seminggu.

Tegangkan Kulit Muka

1 Tumbuk beberapa helai daun jambu batu hingga lumat. Bancuh dengan air suam. Apabila sejuk, sapu pada muka. Lakukan setiap malam.
2 Campurkan sedikit bedak sejuk dan beberapa titik air limau nipis. Bancuhkan bersama sedikit air kemudian sapukan ke muka. Kulit akan terasa pedih sedikit. Amalkan dalam masa seminggu untuk melihat perubahannya.

Menghilangkan Parut di Muka
Jerawat yang sudah kering akan meninggalkan parut di muka. Ada beberapa cara unuk menghilangkannya.

1 Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air.
2 Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Keesokkannya, cucilah menggunakan air suam.
3 Kisar timun dan tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada muka. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.
4 Rendam beberapahelai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka dua kali seminggu.
5 Tumbuk sepuluh helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka terutama pada bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

Kulit Muka Lembut dan Cerah

1 Parutkan seketul ubi kayu dan tempelkan pada muka. Biarkan hingga kering. Selepas itu cuci muka dengan air suam. Amalkan pada setiap malam.
2Campurkan parutan lobak merah, kuning telur, sedikit air limau nipis hingga sebati. Sapukan pada muka dan bairkan kering. Cuci dengan air bersih tanpa sebarang pembersih muka.
3 Sapukan muka dengan putih telur dan biarkan selama 30 minit. Setelah itu, cuci dengan air biasa. Lakukan tiga kali seminggu.
4 Kisar kulit telur hingga halus. Campurkan dengan air suam dan bedak sejuk. Sapukan campuran tadi pada muka. Urutkan kulit muka perlahan-lahan. Biarkan hingga bedak kering. Kemudian basuh dengan air suam.
5 Parut sebiji kentang. Perah airnya. Sapukan pada muka. Apabila separuh kering, cuci muka dengan air.
6 Kisar lima kuntum bunga cempaka dan lima kuntum bunga melur hingga halus. Campurkan dengan bedak sejuk. Sapukan pada muka pada setiap malam.
7 Campurkan tepung sagu dengan air. Sapukan pada muka seperti memakai bedak sejuk. Lakukan setiap hari.

Hilangkan Parut Demam Campak

Demam campak biasanya meninggalkan tanda hitam. Untuk menghilangkannya, cubalah petua ini :-
1 Gilingkan beberapa helai daun semambu hingga lumat.
2 Sapukan di tempat berparut dan biarkan kering. Ulangi selama tiga hari.
3 Daun semambu juga boleh direbus untuk diminum airnya. Tujuannya untuk menghilangkan rasa gatal pada bekas demam campak.
4 Parut sebiji jagung muda hingga lumat. Sapukan pada bekas demam campak. Lakukan selama beberapa hari.

Melicinkan Kulit Muka
Jika anda memiliki wajah yang kasar, jangan cepat putus asa. Cubalah petua ini:-

1 Campurkan sedikit tepung pulut dengan sedikit air. Sapukan pada muka sebelum tidur. Keesokkannya cuci muka dengan air suam. Amalkan seminggu sekali.
2 Campurkan satu sudu besar madu lebah dengan satu sudu besar susu tepung. Sapukan pada seluruh muka dan biarkan sebentar. Kemudian basuh muka dengan air suam. Amalkan dua kali seminggu.
3 Campurkan bedak sejuk, asam jawa, serbuk kunyit serta sedikit air. Sapu dan gosok perlahan-lahan pada muka selama beberapa minit sebelum mandi. Kemudian cuci dengan air suam. Lakukan setiap hari.
4 Giling tiga sudu besar kacang hijau. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada muka dan bairkan kering. Cuci dengan bersih.
5 Gosokkan serbuk teh yang telah digunakan ke muka. Biarkan selama 3 minit sebelum dicuci dengan air suam.
6 Kisar dua biji buah tomato, gula dan air. Tapiskan dan minum air setiap pagi. Lakukan selalu sehingga kulit muka kelihatan licin.
7 Setiap kali mandi, gosokkan tawas pada muka. Lakukan setiap pagi atau malam. Muka anda akan menjadi halus.

Mengekalkan Seri Wajah
Wajah pengantin menjadi tumpuan ramai pada hari pernikahannya. Untuk menyerikan lagi, cubalah petua ini :-

1 Goreng secawan beras tanpa minyak sehingga kekuningan. Kisar sehingga lumat.
2 Campurkan dengan sedikit putih telur, air limau nipis dan satu sudu teh air kunyit.
3 Tempekkan pada muka kecuali bahagian mata. Insya-Allah, wajah akan berseri pada hari persandingan.

Menghilangkan Panau di Muka

1 Gosokkan halia pada kulit yang berpanau. Biarkan seketika, kemudian bilas dengan air biasa. Lakukan 3 kali sehari.
2 Tumbuk dua helai daun gelenggang hingga hancur. Sapukan pada kulit yang berpanau.

Alat Solek Tidak Sesuai

1 Basuh muka dengan air kelapa setiap hari sehingga bengkak-bengkak atau gatal sembuh.
2 Jika masih belum menunjukkan tanda-tanda yang tidak baik, segeralah mendapatkan rawatan dari pakar kecantikan.

* Kulit Muka Berminyak
Parut buah epal hingga halus. Kemudian sapukan pada muka, bairkan selama 15 minit. Kemudian cucilah dengan air suam. Lakukan 3 kali seminggu.

* Melembabkan Muka
Bersihkan muka dengan air suam. Panaskan madu hingga menjadi suam-suam kuku. Sapukan madu ini pada muka dan urutkan perlahan-lahan. Biarkan setengah jam dan bersihkan.

Thursday, January 19, 2012

kekasih by devotees

Kasih telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda Agungnya cinta kita
Kasih telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati

Megah menghiasi taman kasih kita
Dan diringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati

Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua

Kekasih akan ku pahatkan doa ku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersama mu

video

Monday, January 16, 2012

what is guaranteed rental return??

Guaranteed Rental Return is the return that offered by developers, it will not be affected no matter how the economy perform.

EG.1:-8% Guaranteed Rental Returns for 3 years
KSL guaranteed house owners with rental return of 8% for the first 3 years, leaving all the hassle to KSL to find and manage the tenants. Owners can enjoy the rental return with a plece of mind.


EG.2:-


EG.3:- This guarantee high rental rate is an old trick... I hope you guys think about it.

2300sf @ RM1000psf = RM2.3million

Normal price is RM850psf i.e. RM1.955million

Difference is RM345,000.

Rental guarantee is worth RM12k x 12months = RM144,000.00